הכל זורם בנהר הפתוח מאת אנה בלומנטל

או מה הקשר בין פילוסוף יווני בן המאה השישית לפנה”ס לשיטת גופנפש ארגנטינאית מן המחצית השנייה של שנות השישים?

 בזירה הניו אייג’ית המתאפיינת באקלקטיות, מקובל להשוות בין דתות וזרמים שונים. אך השוואת אלו בעיתיות לרוב, מאחר ואינן מתחשבות בהבדלי התקופה, התרבות וחשוב מכל הכוונה. על כן, אין ברצוני להשוות בין הפילוסוף היווני הרקליטוס לבין שיטת ריו אביירטו, אלא להאיר בפשטות, איכויות בשיטה כפי שניתן להבינן דרך תובנות מרכזיות במשנתו של הפילוסוף.

מי היה הרקליטוס ואיך זורמים בנהר הפתוח

הרקליטוס היה פילוסוף יווני שחיי בעיר אפסוס במחצית השנייה של המאה השישית לפני הספירה ונחשב כאחד ממפלסי דרכה של הפילוסופיה המערבית. רוב כתביו לא נשתמרו, אך אלו שכן רווים בחוכמה צרופה אודות טבען של התופעות בעולם. בדומה לפילוסופים אחרים בני זמנו, הרקליטוס הוא פילוסוף בעל הראשית האחת, כלומר פילוסוף האוחז בדעה כי קיים חומר ארכי – ראשוני שהוא היסוד או הבסיס לכל אשר קיים, ולדידו החומר הזה היה אש . הרקליטוס מוכר בעיקר בשל אמרתו המפורסמת “פאנטה ריי” – “הכול זורם” המיושמת באופן נרחב בשיטת ריו אביירטו שמשמעות שמה בספרדית הוא “נהר פתוח”.

הרחק מיוון העתיקה בשנות השישים של המאה העשרים נוסדה שיטת ריו אביירטו על ידי הפסיכולוגית הקלינית מריה אדלה. אדלה חקרה דרכים פסיכו פיזיות (גופניות – נפשיות) שונות במטרה לעודד ולאפשר התפתחות הרמונית של האדם עם עצמו וסביבתו. אדלה הבינה כי על מנת להגיע למימוש הפוטנציאל הגלום בכל אחד מאיתנו, לא די לחקור את הנפש באמצעות כלים מילוליים, אלא יש לאפשר לגוף להיות שותף פעיל ואף המוביל בתהליך זה. על כן,  בכדי לחוות את חיינו בצורה הרמונית יותר, שיטת ריו אביירטו היא שיטה המציעה למתרגלים מגוון עשיר של כליםבלתי אמצעיים: תנועה, נשימה, קול ומגע.

 הרקליטוס אמר “פאנטה ראי – הכל זורם” ובריו אביירטו אמרה זו משקפת את אנרגיית החיים הזורמת כנהר פתוח בכל אחד מאיתנו. אנרגיית החיים נמצאת בזרימה מתמדת אולם בשל המטענים והקיבעונות שלנו, אנו בולמים את הזרימה ובונים סכרים וחומות, עד שנדמה לנו כי החיים אינם אלא הקיבעונות והמעצורים הללו. בריו אביירטו אנו מאפשרים לעצמנו להשיל חסמים ולהתחבר לאנרגיית החיים הזורמת בגופנו. כל מפגש בריו אביירטו הוא מעין הדמיה- מיקרו קוסמוס להוויה היומיומית. זהו מרחב בטוח בו מתאפשר למשתתף לזהות את הדפוס המנחה אותו, לגעת בו, לנוע איתו, להכירו ולבסוף גם להשתחרר ממה שמיותר להתפתחות ההרמונית שלו. כמשתתפת וכמנחה אני מרגישה כי עקרון הזרימה בריו אביירטו הוא אחד ממעלותיה של השיטה והוא בא לידי ביטוי באופנים רבים במהלך כל מפגש; בתנועות המונחות במעגל, באינטראקציה עם הסביבה ובחקירה העצמית.

מים מים מים אם נתעמק מעט יותר במשמעות הזרימה, נוכל להבחין כי זרימה היא מילה השאובה מעולם המים המתארת את תנועות המעיינות, הנחלים, הנהרות, האגמים, הימים והאוקיינוסים- איתני טבע הנמצאים בשינוי מתמיד, חסרי מעצור ומגבלות. בריו אביירטו אנו מאירים את הרוח הזאת, מחזקים את אלמנט המים על ידי תנועה, ריקוד, קול ומגע. התנועות בריו הן בעיקרן תנועות זורמות המתהוות ברצף וכך מתאפשר לגוף לנוח ולתודעה להיות מאוחדת עם התנועה. בדומה לתנועת המים השיעור דינאמי, בלתי צפוי וכאילו מתהווה מעצמו, אולם מאחורי התנועה הדינאמית הזאת קיימת חוקיות מסוימת ממש כמו החוקיות המחזורית בתנועה המים.

אבל הרקליטוס אמר כי הכול הופך לאש ומן האש הכול נוצר ובריו אביירטו יסוד המים הוא ככל הנראה היסוד הדומיננטי. בדומה לאלמנט המים, שיטת ריו אביירטו היא ברובה אנרגיה נשית מלאת רגש, רכה, זורמת, עמוקה, סוחפת ועדינה. השיטה התהוותה על ידי אישה ולא בכדי מעגלי ריו אביירטו מושכים אליהם נשים רבות. יחד עם זאת, בריו אביירטו אנו מבקשים לבטא ולחזק את כל היסודות בגופנפש שלנו. כך למשל, אלמנט האדמה הינו בסיס הכרחי לכל מפגש ולכל חקירה עצמית. אנו עובדים על יציבות גופנית ומנטאלית ומאמינים כי ללא האחיזה בקרקע לא ניתן לגעת בעולמות הרוח. גם אלמנט האוויר המשקף את המחשבה ואת עולמות הרוח בא לידי ביטוי במפגשי ריו אביירטו בטכניקות מגוונות של נשימה, בפילוסופיה הדוגלת בתנועה נטולת מאמץ ואידיאולוגיה של קלילות ופשטות.

אלמנט האש עליו דיבר הרקליטוס בולט בנכחותו ומאופיין בדומה לאלמנט המים בתנועה,  אך בתנועה מאיכות שונה- איכות גברית. זו לא התנועה הרכה והעדינה ואף לא השוצפת והמציפה של המים, אלא תנועה מתפרצת, שובבה, משחקת ולעיתים אף מכלה. יסוד האש הוא היצירתיות, השמחה, הדרמה, הצחוק והילדותיות של ריו אביירטו. הוא השיא האנרגטי בו הגוף נע בקצב מהיר ואינטנסיבי יותר וכך משחרר אנרגיה רבה יותר. על ידי תנועה מהירה והאצת הקצב האופייני ליסוד האש אנו מזיעים את המים בגופינו, פותחים את הנקבוביות ומאפשרים כניסת אויר לגופינו ושטיפה לנפשנו. לבסוף האלמנט החמישי, אלמנט האתר או החלל, הוא המרחב שנוצר בזמן הווה על ידי התנועה הפנימית והחיצונית של חברי המעגל והוא שוכן כאנרגיה מרכזת של כל המשתתפים.

באחד הפרגמנטים כתב הרקליטוס כי העולם מורכב מניגודים המתאחדים בכוחו של  הלוגוס. הרקליטס התכוון שלא ניתן להבין או לדעת דבר בעולם מבלי להבין את היפוכו. מהו לילה אם אינך יודע מה הוא יום? מה הוא הים אם לא דרכת אף פעם על יבשה?  בפרשנות דבריו, הניגודים מרכיבים את עולמנו ולהם גורם מאחד ומסתורי- הלוגוס.

בפילוסופיה של ריו אביירטו הניגודים באים לידי ביטוי בהנחה כי העצמי הוא רב גוני ומקיים בתוכו ניגודים רבים.  העצמיות האותנטית רבת פנים, מנוגדת ומשלימה בו זמנית, כך שכל אותן דמויות וכל אותם קולות המרכיבים את הגוף והנפש שלנו, מתאחדים לעצמיות הומוגנית ומורכבת– גופנפש.

הרקלטיוס אמר כי הלוגוס הוא אחד ויחיד וניתן לידיעה על ידי מחשבה וחקירה עצמית ובריו אביירטו החקירה העצמית מתרחשת דרך הגוף בתנועה ובהרפיה, ביחד ולחוד. במפגשים אנו עובדים על ניגודים פיזיים ומנטאליים- שמאל ימין, רוחב אורך, ביחד ולחוד, מובל מוביל נתמך תומך. ויתרה מכך מטרת החיקוי בריו אביירטו הינו לאפשר למשתתף לחוות תנועתיות מגוונת ולעיתים אף מנוגדת לתנועתו הטבעית.  מי מהמשתתפים בריו אביירטו יודע כי לעיתים מתוך ניגוד תנועתי בין בני זוג נוצרת אחדות  והרמוניה תנועתית שכאילו מתהווה מעצמה .

הרקליטוס אמר כי אי אפשר לדרוך באותו נהר פעמיים כי הנהר משתנה ואנחנו משתנים יחד איתו, כך שבבואנו לדרוך שוב באותו הנהר, לא אנחנו ולא הוא, נהיה זהים למה שהיינו בעבר.

הרעיון חוזר ועולה בריו אביירטו כל הזמן. ריו היא שיטה של כאן ועכשיו המתרחשת ברגע נתון ומתהווה ממנו. ה”נהר הפתוח” זורם כל הזמן והשינוי הוא מהותו. כל מפגש בריו אביירטו שונה ומיוחד ומההווה הזדמנות והזמנה לשינוי.  וכך כפי שלא  ניתן להיכנס לאותו נהר פעמיים, לא ניתן לחוות ולנוע באותו מעגל פעמיים.

כל רגע הוא הזדמנות לשינוי זאת לא אמר הרקליטוס. אלו מילותיי שלי, המזמינות אתכם לדרוך בנהר הפתוח ולהצטרף למעגלים הרבים של ריו אביירטו ברחבי הארץ.

 

Comments are closed.